ردیاب دیاگی و بررسی کامل پارامترهای OBDII
OBD چیست؟
OBD( On board diagnostic) یک پروتکل بین المللی برای ECU خودروهاست و امروزه با OBDII شناخته میشود که جدیدترین نسخه از پروتکل OBD میباشد.
نسخه OBDII برای تمامی خودروها اعم از خودروهای اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کره ای پیاده سازی شده است.
متاسفانه خودروهای ایرانی به دلیل شرایط تحریمی از این پروتکل پیروی نمیکنند در نتیجه این مقاله را به پارامترهای قابل دریافت از طریق درگاه OBDII خودروهای بهروز و خارجی تخصیص میدهیم.
پارامترهای قابل دریافت از درگاه OBDII:
VIN: شماره شناسایی ۱۷ رقمی خودرو
Engine load: یک رقم محاسبه شده بر حسب درصد میباشد که بر اساس ورودیهای سنسور درچه گاز، سنسور منیفولد و دور موتور و توسط ماژول کنترل کننده موتور(ECM) محاسبه میگردد.
Coolant temperature: دمای مایع خنک کننده موتور بر حسب درجه سانتیگراد
Short fuel trim: تنظیمات فوری بر اساس نحوه کار موتور که منجر به افزایش یا کاهش سوخت رسانی میگردد و بر حسب درصد عنوان میشود.
Fuel pressure: پمپ بنزین جریان سوخت تحت فشار را از باک بنزین به موتور میرساند فشار سوخت باید ثابت باشد تا موتور به خوبی کار کند زیرا تغییرات فشار می تواند منجر به مشکلات عملکردی و آسیب شود. این پارامتر بر حسب کیلو پاسکال محاسبه میگردد.
Intake MAP: سنسور فشار مطلق منیفولد با هدف اندازه گیری محدوده فشار داخل موتور و به جهت بهینه سازی تزریق سوخت به موتور استفاده میشود. این پارامتر بر حسب کیلوپاسکال محاسبه میشود.
Engine RPM: دور موتور در هر دقیقه
Vehicle Speed: سرعت خودرو
Intake Air Temperature: سنسور دمای هوای ورودی که تعیین کننده دمای لوله مکش است و سیگنال های ولتاژ ناشی از تغییرات دمایی را به واحد کنترل الکتریکی خودرو(ECM) ارسال مینماید. این سیگنالها ارزیابی و نهایتا به شکلگیری مخلوط و زاویه شلیک شمع اثر گذار است.
MAF: سنسور MAF مسئول انتقال اطلاعات جریان جرمی هوا (g/sec) به واحد کنترل الکتریکی خودرو میباشد، این اطلاعات به جهت ایجاد توده مناسبی از سوخت استفاده میشود.
Throttle position: سنسور موقعیت دریچه گاز به جهت کنترل میزان هوای ورودی منیفولد بر اساس میزان باز بودن دریچه گاز مورد استفاده قرار میگیرد. دریچه گاز با فشار پدال گاز باز میشود و سنسور این تغییرات را بر حسب درصد بیان میکند.
Runtime Since Engine start: مدت زمان طی شده پس از آخرین تنظیم مجدد کامپیوتر خودرو.
Distance traveled MIL on: میزان مسافت طی شده با چراغ چک روشن که پس از پاک شدن کدهای خطا و خاموش شدن چراغ چک مجدد بازنشانی خواهد شد.
Relative fuel rail pressure: فشار نسبی ریل سوخت بر حسب پاسکال که برای انواع سیستم سوخت خودروها و موتورهای مختلف متفاوت است.
Direct fuel rail pressure: پاشش مستقیم ریل سوخت که نوعی از سیستم تزریق مستقیم سوخت است.
Commanded EGR: فرمان گردش بازگشتی گاز اگزوز. چرخش گاز اگزوز (EGR) برای کاهش سطوح NOx منتشر شده از موتور استفاده میشود. با چرخش مجدد گازهای خروجی به داخل سیلندر موتور، درصدی از هوا با CO2 جایگزین میشود. این پارامتر بر حسب درصد CO2 ارسال میشود.
EGR Error: خطای محاسبه شده به عنوان درصد EGR بیان میشود. درصد منفی کمتر از دستور، و مثبت بیشتر از دستور است. هرچه مقدار بیشتر باشد احتمالا چسبندگی شیر EGR بیشتر میشود.
Fuel Level: سطح سوخت
Distance Since Codes Clear: مسافت طی شده پس از پاک کردن کدهای خطای DTC
Barometric pressure: سنسور Baro فشار هوا را میخواند و کنترلر از این اطلاعات برای انجام تنظیمات مربوط به تریم سوخت و زمانبندی موتور استفاده میکند. شرایط موتور خودرو هنگام رانندگی در جزیره کیش در مقایسه با مثلا تبریز کاملا متفاوت است.
Control Module Voltage: ولتاژ ماژول کنترل در واقع اختلاف ولتاژ باتری و هر ولتاژی است که بین باتری و ECU در سیمکشی خودرو افت میکند.
Absolute Load Value: میزان مطلق بار که به معنای جریان هوای فعلی نسبت به جریان هوای اوج است. مقدار بار مطلق ۰٪ تا تقریبا ۹۵٪ برای موتورهای تنفس طبیعی و ۰٪ تا ۴۰۰٪ برای موتورهای تقویت شده متغیر است. این اطلاعات برای برنامهریزی نرخ جرقه زنی، EGR و تعیین راندمان پمپاژ موتور و برای اهداف تشخیصی استفاده میشود.
Fuel Type: نوع سوخت که شامل ۲۳ نوع مختلف میباشد.
Ambient Air Temperature: سنسور دمای هوای خارج از کابین خودرو که معمولا در داخل یا نزدیک سپر جلو نصب میشود.
Time Run with MIL on: مدت زمان طی شده با چراغ چک روشن بر حسب دقیقه
Time Since Codes cleared: مدت زمان سپری شده پس از پاک کردن کدهای خطا DTC
Absolut fuel rail pressure: فشار مطلق ریل سوخت که با فرض فشار بارومتریک معمولی معادل ۱۰۱ کیلو پاسکال در اطراف سطح دریا، فشار مطلق ریل سوخت ۵۱۵ کیلو پاسکال ثابت میشود.
Hybrid battery pack life: درصد عمر باقی مانده باتری هیبریدی
Engine oil temperature: دمای روغن موتور که به نوع سوخت استفاده شده در خودرو بستگی دارد و برای خودروهای بنزینی این دما بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ درجه فارنهایت( ۱۱۰ الی ۱۲۷ درجه سانتی گراد) متغیر است. این پارامتر بر حسب درجه سانتی گراد ارسال میشود.
Fuel injection timing: زمانبندی تزریق سوخت. در واقع زاویه ای است که انژکتورها شروع به باز یا بسته شدن میکنند، این زاویه معمولا بین ۰ تا ۷۲۰ درجه برای موتورهای چهار زمانه متغیر است. این پارامتر بر حسب درجه بیان میشود.
Throttle position group: سنسور موقعیت دریچه گاز که بر روی بدنه دریچه گاز نصب میشود و حرکات باز یا بسته شدن دریچه گاز را اندازه گیری میکند و این اطلاعات به ماژول کنترل موتور منتقل میشود، این اطلاعات و همچنین اندازه گیری های دیگر از جمله دما، دور موتور و جریان جرمی هوا( MAF ) به جهت کارکرد بهینه موتور استفاده میشود.
Commanded Equivalence R: مخلوط استوکیومتری برای یک موتور بنزینی نسبت ایده آل هوا به سوخت است که تمام سوخت را بدون هوا اضافی میسوزاند. برای سوخت بنزینی، مخلوط سوخت و هوا حدود ۱۴.۷:۱ است. یعنی برای هر گرم سوخت ۱۴.۷ گرم هوا نیاز است. این پارامتر از ۰ تا ۲ متغیر و با دقت ۲ رقم اعشار محاسبه میگردد.
Intake MAP 2 bytes: فشار مطلق منیفولد (MAP) فشار داخل منیفولد ورودی است. هنگامی که موتور خاموش است، فشار مطلق منیفولد به طور معمول با فشار هوا خارج از خودرو یکسان است.
Hybrid system voltage: ولتاژ هیبریدی
Hybrid system current: جریان هیبریدی
Fault codes variable: انواع کدهای خطا
Fuel rate: نرخ مصرف سوخت موتور به معنای مقدار سوخت تزریق شده به موتور در واحد زمان است. این مقدار شامل سوخت تزریق مستقیم به دستگاه کنترل آلودگی نمیشود.
گردآورنده: سامان حسینی
استفاده از محتوا با ذکر منبع بلامانع است.
_ پیاده سازی راهکارهای تعمیرات و نگهداری ناوگان با استفاده از تجهیزات ردیابی دارای پورت دیاگ علاوه بر توانمندی های نرم افزاری نیازمند دانش تخصصی در حوزه مهندسی خودرو میباشد. گروه فناوری ایموبی به عنوان " تنها مجموعه " توانمند در هر دو حوزه به طور همزمان (نرم افزار و مهندسی خودرو) قادر است که اطلاعات مرتبط با نحوه عملکرد موتور (Engine Performance) ناوگان شما را با جزئیات و در قالب یک پلتفرم هوشمند ارائه نماید.